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Rendez-Vous 2017 Tall Ships Regatta Race 2, Report 3: the Tall Ships Draw Near to Las Palmas and News from the Crews


Posted on: 04.05.17

Day three of Race 2 of the Rendezvous 2017 Tall Ships Regatta has seen Blue Clipper (UK) hold a lead at the front of the fleet, and a flurry of action in the middle of the pack as the Tall Ships near Las Palmas. ..

Peter von Danzig (Gemany) and Spaniel (Latvia) have made the winnings at the head of the fleet by keeping a more westerly route and taking the advantage as the wind has backed.
“The forecast is for the wind to remain unpredictable as the leaders close in on the interim finish Line-off Las Palmas so we can expect more changes in positions before the first vessels arrive on Saturday.”
Paul Bishop, Race Director

LATEST STANDING ON CORRECTED TIME (HANDICAP):

  1. Blue Clipper (UK)
  2. Jolie Brise (UK)
  3. Wylde Swan (The Netherlands)
  4. Vahine (Finland)
  5. Spaniel (Latvia)
  6. Atyla (Vanuatu)
  7. Rona II (UK)
  8. Peter von Danzig (Germany)
  9. Belem (France)
  10. Sagres (Portugal) – Retired

Note: Positions and placings are correct at time of writing. Check out YB Satellite Tracking for the latest information.

News from the crew of Belem

Whilst enjoying the festivities in Sines, Portugal, we caught up with Belem’s new crew members, who had an exceptional and inspirational story to tell. For 12 years, French postal service La Poste has backed the Aïcha des Gazelles Rally in Morocco. It’s a nine-day rally event where 125 women race toward the finish in Marrakech or Essaouira. Now, La Poste has set a new challenge for 2017… to sail from Sines to Las Palmas as part of an all-female crew in the Rendez-Vous 2017 Tall Ships Regatta. These women have been dubbed “Gazelle de la Mer.”

We received an update of their progress on the way to Las Palmas…

Jour 4 : 1er Mai

“Nous nous réveillons ce matin pour un dernier petit déjeuner toutes ensemble car dès ce soir nous allons fonctionner en quarts. Dernière matinée aussi avant le départ, nous trépignons. Quelques gazelles décident de mettre pied à terre pour un dernier café à Sines, ou pour les plus gourmandes pour goûter une pasteis de nata. Pour celles qui restent à bord, nous profitons du soleil sur le pont, Géraldine, un de nos gabiers instructeur nous installe même un hamac sur le pont. La course va être lancée en début de soirée, avec au préalable une parade de tous les gréements présents. Pour cette occasion, nous préparons une chorégraphie, sur une musique entrainante. Nous agitons nos chèches jaunes, il faut que ce soit visuel. Pierre, le lieutenant de navigation se mêle à notre danse, tandis que Géraldine s’improvise chorégraphe sous le regard amusé du reste de l’équipage.

“La cloche sonne, il est temps de déjeuner. Chaque jour, nos deux cuistots embarqués nous concoctent de bons petits plats différents. Ils nous chouchoutent . L’excitation monte, nous mettons les voiles au sens littéral du terme. Emotion et excitation…

“Oubliée la chorégraphie du départ, nous mettons nos gants pour hisser les voiles. Il nous faut être coordonnées, attentives aux ordres. Nous sommes les mains du commandant qui décide de chaque manœuvre, il est à nos côtés, nous le sentons veiller sur nous du haut du toit de la timonerie. Ce sont aussi les vrais premiers efforts à fournir. Toutes les gazelles sont sollicitées. Toutes voiles dehors, le Belem a fière allure. Son élégance est saluée par les coups de corne. Notre comité de pilotage nous envoie les derniers bons vents de leur zodiaque qui nous escorte. Voilà, nous sommes en route. Nous avons passés la ligne de départ … Les côtés portugaises ne seront bientôt qu’un souvenir.

“Nous naviguons à 7 nœuds, dans une mer peu agitée à agitée, mais pour nous c’est agité tout court. Le tangage et le roulis ne nous épargnent pas. Nos organismes sont mis à rude épreuve. Nous perdons nos repères. Haut les cœurs, il faut tenir bon ! La solidarité est de mise, les gazelles les plus en forme soutiennent les plus touchées par le mal de mer. La lumière baisse, le premier quart est lancé, de 20h à minuit. Nous sommes la moitié à pouvoir assurer. Coucher de soleil à la barre et magnifique récompense : quelques dauphins nous saluent au passage. La nuit nous prend, nous sommes uniquement éclairées par la lumière de la lune. Une flopée d’étoiles apparaît. Nos yeux s’habituent. Le silence autour de nous, seuls les bruits des voiles et des craquements de bois du Belem se font entendre. Quelques manœuvres sont réalisées, une équipe reste à la barre pour garder le cap et une autre à l’avant pour veiller qu’aucun danger ne croise notre route. Nous profitons de ces moments pour poser des questions à nos gabiers : comment fonctionnent les instruments, comment vivent-ils ces mois de navigation loin des leurs… Nous nous apprivoisons et nous apprivoisons notre environnement. Il fait froid, la mer est toujours agitée. Nous luttons contre le sommeil, il arrive parfois qu’un œil se ferme indépendamment de notre volonté. Minuit ! Fin du quart. Les autres gazelles vont prendre la relève pour deux autres quarts encore cette nuit. Nous regagnons nos bannettes, bercées par notre nouvelle maison, le repos mérité du jeune matelot.”

NEWS FROM THE CREW OF WYLDE SWAN

LAT:

33 00N LONG: 11 15W

COG:

170  SOG: 8.5 KN

WEATHER:

Wind 11 kn, Dir WSW, High clouds

“Day 3 of the race to Bermuda (but first to our compulsory 48 hour stop in Las Palmas). We had a light night. Beautiful stars, Dolphins, a blue Sea and great company.
Perfect life!

“During the morning the wind almost died. Luckily Mairi from Ullapool, Scotland, was with us to keep the Swan perfectly at her path.  Which proves once again that you always need a Scott onboard. Later that morning. It was about impossible to see where the wind came from. But the Swan always has a trick up her wing. Time for our secret weapon – bubbles! Bubbles to drink at the Prize-Giving and bubbles to blow at sea – they perfectly shows the direction and flow of wind between sails. Around 1400 all wind was really done, gone.

By 1600 the wind picked up again, within half an hour speed increased from 0.8 kn speed to 9 kn speed. Flying south, close haul with squares.  great sight and even better feeling!

“Till 1200 we can hope to sail south and then maybe make a few changes for some hours.”

FOLLOW THE FLEET

Watch the action as it happens and follow the fleet’s progress using YB Satellite Tracking .

GET INVOLVED

You can still be part of this adventure of a lifetime. Berths are available for Race 3 (from Bermuda to Boston) onwards.Why wait? Secure your place today. Check out the available places on our Rendezvous 2017 Tall Ships Regatta event pages.

Photo: Belem (France) Sailing off the coast Sines, Portugal (featured image and banner image).